تورقشم

تورقشم

تورقشم

تورقشم

جاذبه های گردشگری مشهد

مسجد گوهرشاد مشهد

goharshadjpg.jpg

مسجد گوهرشاد در مشهد در جنوب  حرم امام رضا (ع) قرار دارد که در زمینی به مساحت  9 هزار و 410 متر مربع قرار دارد. مسجد گوهرشاد جز یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد چهارایوانی ایران است که پس از 600 سال مستحکم و ماندگار باقی مانده و عظمت و زیبای معماری اسلامی دوران تیموری را نشان می دهد.ساخت این بنا به دستور بانو گوهرشاد آغا، همسر شاهرخ بن تیمور گورکانی از سال 794 شمسی در ضلع جنوبی حرم رضوی ةآغاز شد و در سال 797 شمسی به پایان رسید.این مسجد دارای یک صحن، چهار ایوان، یک گنبد فیروزه ای، دو گلدسته زیبا و هفت شبستان است .اسم گوهرشاد در دوجا حک شده یکی بالای در نقره ای که به دارالسیاده می رود و دیگری بر روی کتیبه ایوان مقصوره می باشد.یکی از مهمترین آثار باستانی زیارتی مشهد محسوب می شود که مسافران تور مشهد علاقمند به مکان های تاریخی می توانند از این مکان بازدید کنند.

دریاچه چالیدره مشهد

chalidreh.jpg

دریاچه چالیدره مشهد یکی از مکان‌های گردشگری مشهد است.دارای امکانات تفریحی مانند قایق سواری، ماهیگیری و رستوران است. سد چالیدره یک سد خاکی با هسته رسی است که بوسیله رودخانه جاغرق پرآب می‌شود. این سد در ابتدای جاده روستای نغندرساخته شده است.دریاچه چالیدرهبین رشته کوه های بینالود و در شهر طرقبه که یکی از بزرگترین آبادی های بزرگ طوس قدیم می باشدقرار گرفته است. این دریاچه از مناطق تفریحی و توریستی و همچنین از مناطق خوش آب و هوای شهر مقدس مشهد به شمار می رود.دریاچه چالیدره هر سال گردشگران تور مشهد به این مکان می روند و از این منطقه لذت میبرند.به مسافران تور مشهد پیشنهاد میکنیم که لذت بردن از آب و هوای فوق العاده این منطقه را از دست ندهند.

رباط خاکستری مشهد

robate-khakmashhad.jpg

رباط خاکستری مشهد این اثر تاریخی در 17 کیلومتری جنوب مشهد در کنار روستایی به همین نام واقع شده  که منتسب به دوره صفویه است، رباط مزبور در گذشته محل بیتوته مسافران و کاروانیان در مسیر شاهراه هرات، توس و نیشابور بوده و با توجه به منابع تاریخی در عصر غزنویان بنیان گردیده است. این بنا مشتمل بر سه فضای اصلی سرپوشیده بوده و روی هم رفته شش گنبد کروی آن را شکل داده است. پیرامون این تالار نیز غرفه‌هایی با تاق جناغی برای اطراق مسافران تور مشهد نوروز 96 تعبیه شده و در گوشه‌های آن اتاق‌هایی به وجود آمده است. در ضلع جنوبی بنا نیز فضایی به صورت حیاط وجود دارد. رباط خاکستری در شمار یادگارهای معماری کهن خراسان می‌باشد.

مسجد هفتاد و دو تن مشهد

از جمله زیبا ترین بناهای تاریخی دوره نهم هجری - قمری مسجد هفتاد و دو تن مشهد که مقبره امیر غیاث الدین ملک شاه نیز در آنجا واقع شده است می باشد، که واقع در ضلع جنوب غربی حرم  مطهر، در خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ شده است. مرمت و باسازی این مسجد را شمس الدین محمد تبریزی در سال ۸۵۵ (ه.ق) عهده دار شدند. مسجد هفتاد و دو تن مشهد دارای دو گنبد با ارتفاع 4/17 متر و دو گلدسته بی نظیر و ایوان های اطراف به ارتفاع 4/9 متر می باشد. این بنای تاریخی بی نظیر و زیبا با کاشی های زیبا آراسته شده است و به زمان تیموری برمیگردد این مسجد زیبا مورد علاقه بسیاری از زائران تور مشهد می باشد. 

 

 

پارک طبیعی هفت حوض مشهد

پارک طبیعی هفت حوض یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی مشهد که در دل کوه های خلج در 7 کیلومتری مشهد واقع شده است که این منطقه گردشگری با ۷ حوضچه طبیعیِ که بعضی از این حوضچه ها به اندازه یک استخر کوچک وسعت دارد که آب جاری در این حوضچه ها بعد از عبور از این هفت حوضچه به حوضی بزرگتر ریخته می شود و رودخانه مسیرش رو ادامه می دهد. این پدیده طبیعی حوض ها یا «دولین های» مختلف، به علت تخریب شیمیایی توسط باران های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه های رودخانه طرق از ارتفاعات رو به جنوب بینالود شگل گرفته است.این منطقه توریستی بکر و با صفا یکی از پر بازدید ترین منطقه گردشگری تور مشهد می باشد.برای رسیدن به زیباترین وارامش بخش ترین جاذبه گردشگری شهر مشهد، باید به دل کوه های خلج در اطراف مشهد سفر کرد و بعد از وارد شدن به شهرک سیدی و جاده خلج، بعد از طی کردن حدود ۳ کیلومتر از جاده،گردشگران تور مشهد  به دوراهی می رسند. باید جاده اتوبان و آسفالت سمت چپ رو ادامه بدهند تا به میدان مانندی برسند وگردشگران باید بدانند اگر قصد سفر به این منطقه رو دارند  بعد از رسیدن به این میدان باید مابقی راه را که حدود ۲ کیلومتر است را  پیاده روی کنند و همچنین گردشگران تور مشهد مراقب  سنگ های صاف و صیقلی باشند  تا صحیح و سالم به «پارک طبیعی هفت حوض مشهد » برسند.

 

مطالب مرتبط:

تور مشهد نوروز 96 

 تور مشهد اردیبهشت 96

تور مشهد تابستان 96 

تور مشهد تیر 96 

تور مشهد مرداد 96

تور مشهد شهریور 96

تور مشهد از شیراز

تور مشهد از تبریز

تور مشهد از اصفهان

تور مشهد از کرمانشاه

تور مشهد از کیش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.