تورقشم

تورقشم

تورقشم

تورقشم

جاذبه های گردشگری مشهد

بنای هارونیه مشهد :

_هارونیه_3.jpg

بنای هارونیه، بنایى ناشناخته و پررمز و راز و یگانه اثر برجاى مانده از شهر باستانى طوس است  که در 25 کیلومتری شمال غربیمشهددر حاشیه غربی جاده مشهد-طوس،بنایی ناشناخته و پر رمزو راز قراردارد.بقعه هارونیه بنایی است مکعب شکل و آجری که در قلب دشت طوس واقع گردیده است.در کنار این مکان یک سنگ مشکی وجود دارد که نشان دهنده ی امام محمد غزالی است که در قرن 7 تا 8 هجری قمری زندگی میکردند.همچنین بنای هارونیه مشهد از زیبای و شگفت انگیزی خاصی برخوردار است.  فضاهای داخلی آن نیز شامل ورودی ایوان، چهارشاه‌نشین، گنبدخانه و سهاتاق فرعی است که تمامی این قسمت‌ها در معرض دید عموم قرار دارد.

 

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی مشهد:

_حکیم_ابوالقاسم_فردوسی1.jpg

 آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهدواقع شده است.این بنای یادمان توسط هوشنگ سیحون بر پایهٔ طرح پیشین آن توسط حسین لرزاده با کمی تغییرات در ابعاد و اندازه و تزئینات، طراحی و بازسازی شد.ساختمان کنونی آرامگاه در سال ۱۳۱۳ هم‌زمان با آیین‌های هزاره فردوسی گشایش یافت.کیخسرو شاهرخ در سال 1305 در توس مکان دفن این شاعر را پیدا کرد. طول مقبره ی فردوسی 6متر و عرض آن 5 متر بوده است . آرامگاه به شکل بناهای پرسپولیس و مقبره کورش در پاسارگاد ساخته شده استمساحت ساختمان نهصد و چهل و پنج متر بود و برای تزیین آن بهترین سنگ تراش ها تصاویری از شاهنامه را بر روی دیواره های ساختمان حک کردند. این بنا در جشن هزاره ابولقاسم فردوسی افتتاح شد. موزه ای نیز در نزدیکی ساختمان مقبره ساخته شده و می توانید در آنجا بهترین و نفیس ترین شاهنامه ی فردوسی را ببینید.  مهدی اخوان  ثالث به خواسته خودش در کنار این شاعر بزرگ دفن شده است.

_فردوسی3.jpg

حکیم ابوالقاسم فردوسی در حدود سال سیصد و بیست و نه ه.ق در شهر طبران توس به متولد شد. پدرش از کشاورزان توس بود که ثروت و موقعیت عالی داشت. ابولقاسم فردوسی در جوانی با درآمدی که از این  املاک پدرش به ارث برده بود زندگی خود را می گذراند و به کسی محتاج نبود. اما کم کم اموال خود را خرج سرودن شاهنامه کرد و در پیری به تنگدستی و فقر رسید.به مسافران تور مشهد پیشنهاد میکنیم ازمقبره شاعر بزرگ ایران دیدن فرمایند.

 

پارک جنگلی و کمپ طرق 

_طرق3.jpg

_طرق2.jpg

پارک جنگلی طرقمشهداز جاذبه های دیدنی زیبای مشهد می باشد که آب و هوای بسیار خوبی دارد و در نزدیکی میدان غدیر در بزرگراه شهید کلانتری قرار گرفته است که دارای انواع درختان و گیاهان طبیعی و متنوع می باشد این بوستان طبیعی با وسعت تقریبی 186 هکتار در بزرگراه شهید کلانتری در حاشیه میدان غدیر واقع گردیده و با وجود گونه‌های گیاهی جنگلی و اشجار متنوع جاذبه مطلوبی را برای گردشگرانتور مشهدایجاد نموده است. 

_طرق1.jpg

 _طرق_4.jpg

درختان دیگری از قبیل افرا، نارون چتری، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، ارغوان، کاتالپا، سپیدار و سیب در این پارک دیده می‌شوند که تعداد آن‌ها نسبت به دیگر درختان کمتر است. این مکان در سال 1377ش با ایجاد یکصد هکتار جنگل دست کاشت از منابع طبیعی و ایجاد امکانات رفاهی – تفریحی به یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی تبدیل شد.در پارک جنگلی طرق کمپ وجود دارد که مکانی مخصوص چادر زدن , سرویسهای بهداشتی , زمین بازی ویژه کودکان و غیره می باشد. از وسیع ترین پارکهای مشهد پار ک طرقمشهد می باشد که مسافران تور مشهد از این پارک بازدید می کنند.

 

مقبره پیر پالان دوز مشهد

مقبره پیر پالان دوز مشهد واقع در قسمت شمال شرقى مجموعه حرم حضرت رضا (ع) و شامل بنایى چهارگوش با گنبدى بر فراز آن، ‌و ایوانى آجرى در مقابل می باشد. در داخل بقعه، شاه‌نشینى می باشد که در بالاى آن، یزدى‌بندى‌هایى طراحی شده که در اصل داراى نقاشى بوده و به داخل بقعه جلوه ی منحصر به فرد داده است. بدنه‌هاى بنا، از دوران صفویه،با نقاشى طراحی شده است که بر اثر گذر زمان و نفوذ رطوبت، جز بخش کمى از آن که مرمت و ثابت گردیده، بقیه از میان رفته است. در زیر کاسه ی گنبد نیز ترنج زیبایى با نگاره‌هاى گیاهى طنین اندازی شده است. نماى خارجى مقبره به ایجاد طاق‌ نماهاى تیزه‌ دار آجرى و پشت‌‌ بغل‌ هاى کاشى و قاب‌ هاى مستطیل تزئینى بر فراز آن‌ها، در عین سادگى، چشم اندازی زیبا دارد. سطح گنبد پیازى شکل فراز بنا که بر روى گردنى استوانه‌اى شکل استوار شده، داراى پوشش ساده‌اى از کاشى فیروزه‌اى می باشد. شکل کلى بنا و بازمانده‌‌هاى نقاشى‌ هاى درون آن، بنا را اثرى از دوران صفوى معرفى مى‌کند که در سال 985 ( هـ.ق ) تاسیس شده است. تاریخ مزبور، بر کتیبه ی سنگ سفید مربعى تراشیده شده است.


شخصیت به خاک سپرده شده در مقبره پیر پالان دوز مشهد، با توجه به نوشته ی سنگ مزارش، «محمد عارف عباسی»، از عرفاى سلسله ی ذهبیه‌ می باشد. لقب «پالان‌دوز» ازاین جهت به او داده شده که براى گذران زندگى خود، با وجود مقام والایى که نزد مردم داشته، به کار پالان‌ دوزى مشغول بوده است. از این‌ شخصیت، قرآن هفت‌سوره‌اى به جا مانده که به خط خوش ثلث نوشته شده است و حکایت از توانایى او در کار خطاطى می کند.سالی گشت به مسافران عزیز تور مشهد پیشنهاد به زیارت این مقبره را می دهد. 

 

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا (ع)، که با نام مرسوم حرم امام رضا (ع) شناخته می‌شود، دربرگیرنده آرامگاه هشتمین امام شیعیان در شهر مشهد، ایران است. این مجموعه ۷۰ هکتار مساحت داشته و دارای ۲۶ رواق (بنای سرپوشیده) و ۹ صحن (فضای باز) و ۶ مدخل ورودی به نام بست می باشد.علی بن موسی الرضا در ۱۱ ذیقعده سال ۱۴۸ قمری در مدینه چشم به جهان گشود و در سن ۵۵ سالگی به دست مامون عباسی به شهادت رسیده اند. روضه منوره شامل فضایی مربع شکل که مساحت آن ۱۸۹٫۰۳ متر مربع بوده که از این فضا ۱۷٫۱۵ متر مربع آن مساحت ضریح می‌باشد. روضه منوره از طریق چهار صفه بزرگ در چهار جانب به داخل و خارج حرم مرتبط می‌شود.حرم مقدس امام (ع) هر ساله زاِیران تور مشهد زیادی را به خود می بیند.

 

مطالب مرتبط:

تور مشهد تابستان 96 

تور مشهد تیر 96 

تور مشهد مرداد 96

تور مشهد شهریور 96

تور مشهد پاییز 96 

تور مشهد مهر 96

تور مشهد آبان 96

تور مشهد آذر 96 

 

تور مشهد نوروز 97 

تور مشهد از شیراز

تور مشهد از تبریز

تور مشهد از اصفهان

تور مشهد از کرمانشاه

تور مشهد از کیش

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.